Iedereen kan veilig deelnemen aan het verkeer en zich verplaatsen in de stad.
Eindhoven is een goed bereikbare stad. Het verkeer stroomt goed door in de stad en op de ring. Naast de bus zijn er ook andere vormen van vervoer bij gekomen, om de stad goed bereikbaar te houden. Alle inwoners kunnen reizen met het openbaar vervoer. Er wordt volop gebruikgemaakt van de vele goede fiets- en wandelpaden. Het is veilig op de stoep en op de weg, paden zijn toegankelijk en goed onderhouden.
Alles moet bereikbaar zijn met de fiets.
Ambassadeur worden?
Wil jij of je organisatie helpen met een goed bereikbaar Eindhoven? Word ambassadeur van dit stadsdoel. Samen zorgen we voor veilige en toegankelijke wegen, goede fietspaden en prettig openbaar vervoer. Als ambassadeur denk je mee, deel je initiatieven en werk je samen met andere organisaties. Zo maken we samen de stad beter en helpen we inwoners zich veilig en makkelijk te verplaatsen.
Er wordt veel te hard door auto’s gereden op Strijp-S overdag en in de nacht daarnaast is er op de Philitelaan geen veilige plek om te fietsen!! Dit is echt een probleem. Scooters, fat bikes, fietsers schieten de stoep op met uitgang blok 61 op de stoep. Naast de auto fietsen is geen ruimte voor, het is te smal er is meer focus op parkeren. Ik en veel anderen voelen zich als fietser zeer onveilig op Strijp-S. Ik heb het gevoel dat we wachten op een ernstig ongeluk voordat er besef komt dat er geen infrastructuur op Strijp-S is.
Renee
Verbeteren
Houd Eindhoven groen!! 💚 Tussen alle nieuwbouw moet plek blijven voor groen, natuur, parken, groene pleintjes, water, plekken om tot rust komen tussen alle stenen, anders wordt de ziel uit de stad gehaald.
Anoniem
51 jaar
Verbeteren
Minder overlast door vliegverkeer in woonwijken. In bijvoorbeeld Achtse Barrier is in sommige delen de geluidsoverlast niet te doen. Dagelijks komt er iedere 5 minuten een vliegtuig laag over. Dit was niet zo toen bewoners in de 80 en 90-er jaren hun huis daar kochten. Een leefbaar woonklimaat creëren voor bewoners zodat je met plezier in Eindhoven woont.
Jolanda Hortensius
51 jaar
Verbeteren
Zouden jullie alsjeblieft de Churchill laan willen veranderen? Je word als automobilist niet goed van de lange rijen, stoplichten en alles over 1 baan richting sterrenlaan! (Het begint al vanaf de huizingalaan naar Woensel xx. )Ik weet ook niet hoe maar probeer te brainstormen over hoe het anders kan.(en dan komt er af en toe een bus over de busbaan….)
Of maak de bus goedkoper!
Anoniem
17 jaar
Toevoegen
Meer plekken voor jongeren. Heel veel hangplekken worden door angst voor overlast vervangen door speelplaatsen bedoeld voor extreem jonge kinderen of zelfs helemaal weggehaald. Dit voelt een beetje tegenstrijdig aangezien de jeugd van alle kanten te horen krijgt dat we minder op onze telefoon moeten zitten en meer buiten moeten komen, maar als we dit ook doen worden we gelijk gezien als ‘problematische hangjongeren, en die willen we niet’, zelfs als we geen overlast veroorzaken.
Ook meer prullenbakken en meer bankjes zou fijn zijn. Ik heb het gevoel dat de laatste paar maanden letterlijk alle bankjes weggehaald zijn in het centrum.
Christo
68 jaar
Verbeteren
Een stad zonder eenzaamheid- Hilversum heeft een ambitieus programma eenzaamheid in 2030 enorm verminderd te hebben- moet in ehv toch ook kunnen?
Christo
68 jaar
Verbeteren
Een stad zonder daklozen! Er gebeurt al veel, nu ook voor mensen uit midden en oosteuropa, maar er zijn nog steeds daklozen….
Christo
68 jaar
Verbeteren
Kinderen worden niet meer uit huis geplaatst- Nederland valt internationaal op vanwege bovengemiddelde aantallen kinderen die uit huis geplaatst worden. Laat Ehv voorop lopen met preventie, opvoedingsondersteuning, formeel en informeel onderwijs/jeugdwerk om de uithuisplaatsingen te verminderen #opvoedendoejesamen
Kevin
30 jaar
Verbeteren
Meer opvang voor daklozen! Die willen werken met het doel om op hun eigen benen kunnen te staan.
Guus
19 jaar
Verbeteren
Renoveer het basketbalveldje langs station strijp S. Aan een kant is het bord kapot en aan de andere kant de ring.
Franka
56 jaar
Behouden
Ruimte! De stad verliest haar eigenheid. Het wordt te vol, te druk. Hutje mutje bouwen met piepkleine tuintjes. Een Amsterdam 2.0.
Heel erg jammer! Eindhoven Noord voelt voor mij als een mooi dorp in de stad. Hopelijk blijft dat zo. Met een moderner, uitgebreider sportpark en zwembad dan nu. Want ook daar is de drukte al enorm.
Bert
44 jaar
Toevoegen
Introduceer lightrail, tram of metro.
Eindhoven is vooruitstrevend, behalve op het gebied van infrastructuur. De busbanen zijn armzalig, en het verkeer loopt vast. Zonde dat we hieraan blijven vasthouden, een gemiste kans voor de potentie voor groei in Eindhoven. Ik zou niet wachten tot het ‘vol genoeg’ is, maar juist groei versnellen door hierin te investeren.
Rik
40 jaar
Verbeteren
Het is zorgwekkend dat broedplekken vol worden gebouwd, dat het stroomhuis er niet meer is, dat jonge makers nergens plek hebben om cultuur te scheppen.
Dat hebben we echt echt nodig om de stad leuk en aangenaam te maken voor iedereen die er nu woont en die er komt wonen.
Zorg er nou voor dat op plekken letterlijk ruimte wordt gemaakt waar pas afgestudeerden aan de slag kunnen en waar cultuur in al haar rauwheid mag bloeien zonder dat daar dan weer vanalles tegenover moet staan.
Cultuurmakers leveren uiteindelijk heel veel meer op in de stad dan je in eerste instantie ziet. Zorg dat de linkerhersenhelft niet nog verder verschrompeld voordat het te laat is en we geen infrastructuur voor creatieven en cultuurmakers meer hebben.
Rik
40 jaar
Toevoegen
Meer vrijheid: muziek op straat, plek voor nachtleven, plekken om (veilig) te bbq’en in het park, plaats om affiches op te plakken, campagnes over diversiteit en verbinding.
Het helpt allemaal om de stad leuker voor iedereen te maken.
Anoniem
22 jaar
Verbeteren
Meer openbare toiletten in het centrum. Maar dan echt goed onderhouden openbare faciliteiten, zou eventueel tegen betaling van bv 50 cent kunnen. Maar de mogelijkheden voor vrouwen om zo Maar even naar de wc te gaan zonder in een restaurant iets te moeten kopen zijn schaars.
Elly
67 jaar
Toevoegen
Eenheidstuin – samen groeien in vrede, verbondenheid en hoop in Lichtstad Eindhoven.
Voorstel voor een interreligieuze tuin: een plek waar mensen van alle levensbeschouwingen samenkomen voor gebed en bezinning, voor ontmoeting, gesprek en viering. Een gastvrije ruimte waar respect, openheid en verbondenheid centraal staan.
Een tuin waar we van en met elkaar leren – in medemenselijkheid en groeiende vriendschap.
Een teken van hoop voor de toekomst van Eindhoven én de wereld.
Robert
32 jaar
Verbeteren
Muziekonderwijs moet beschikbaar zijn voor álle kinderen op een betaalbare manier. Hierbij hebben we het niet alleen over de pop instrumenten, maar juist ook over klassieke instrumenten, zoals klarinet, hoorn, trompet, dwarsfluit. Eindhoven reflecteert op een serieus niveau over de ontwikkeling van zijn muziekonderwijs van de afgelopen 20 jaar, en probeert lessen te trekken van nabijgelegen gemeentes. Ook trekt het aan de bel bij LKCA om hierin expertise te zoeken en serieus advies betreffende wat het kan doen. Het slaat een brug met amateurverenigingen, zowel lokaal als regionaal (Euregio Jeugdorkest).
Muziekonderwijs zit diep in onze cultuur geworteld en is een breekbaar iets dat we door moeten geven. Als er 1 ding is dat we onze kinderen moeten leren in deze wereld, is het samen mooie muziek maken. Met elkaar, samen.
Kevin
28 jaar
Verbeteren
Opruimen van rotzooi en afval moet echt beter.
Kijk alleen al naar Strijp-s een van de meest vernieuwde wijken van Eindhoven. Het ligt vaak vol met zwerfafval, rondzwervend karton, plastic. Er wordt afval gedumpt naast de ondergrondse afvalcontainers en de enkele prullenbak die je tegenkomt puilt vaak uit van de troep die soms een week niet wordt geleegd.
Het kapot getrapte gras bij ketelhuis ligt vol met bekers, glas en andere picnic resten. (Hier staan ook geen prullenbakken)
In de buurt van de Veem Albert Heijn ligt het vol met verpakking van broodjes en ander eten.
Het is ronduit smerig en het ergste van alles is dat de stad beroep doet aan de vrijwilligers van troeptroopers om dit op te ruimen ipv dat zij het bedrijf aan spreken wat dit hoort te beheren.
Eindhoven kan een mooie stad worden maar vergeet vaak dat naast het uit de grond stampen van een wijk, er ook voor de wijk gezorgd moet worden.
Anoniem
55 jaar
Toevoegen
Liefst heel veel meer groen. De stad behoort toe aan de mensen, volwassene en kinderen! Niet aan de auto.
Wat mij betreft wordt groen/natuur (en dus ook dieren en planten mogen/moeten daarin een plek hebben) de norm. Denk: alles is groen/natuur met daartussen wandel en fietspaden en bebouwing. De auto (met alle benodigde ruimte zoals wegen en parkeerplekken) verbannen we naar buiten. Zoveel als mogelijk. Kan je je niet verplaatsen te voet of met de fiets dan kan dat binnen de ring met elektrisch OV, kleine (eventueel onbemensde) voertuigen. Voorzieningen zijn dus dichtbij.
Ook buiten de ring is de auto zo min mogelijk aanwezig omdat fiets en OV supergoed geregeld is!
Verder zijn er binnen al dat groen heel veel plekken om elkaar te ontmoeten. 🍀
Anoniem
Toevoegen
Meer Kunstaanbod. Samenwerking met grote Nederlandse musea om van tijd tot tijd collecties van ze uit te lenen en hier in Eindhoven te kunnen bekijken.
Anoniem
54 jaar
Verbeteren
Infrastructuur niet blijven verarmen. Niet doorgaan met tweebaanswegen in eenbaanswegen van 30 km per uur veranderen. Eindhoven slibt dicht. Slecht voor ondernemers in het centrum. Niet iedereen is in de positie met de fiets of openbaar vervoer te gaan. En wil je mensen in het openbaar vervoer krijgen, laat die dan veel en veel frequenter rijden. En ook na middernacht.
Anoniem
23 jaar
Behouden
Stratumseind
Lucas
25 jaar
Verbeteren
Cultuurparticipatie met podium voor jong talent, voor en door Eindhovense jongeren!
Vanuit De Wachtkamer proberen we in samenwerking met Eindhoven Loves You het goede voorbeeld te laten zien, maar hier hebben initiatieven zoals de onze wel een fysieke ruimte voor nodig… Tijdelijk is meer dan prima, zolang het herhaald kan worden en niet elke keer eenmalig moet worden opgestart.
Anoniem
52 jaar
Toevoegen
Moderne en inspirerende Buitenkunst!
Mandy
38 jaar
Verbeteren
Meer ruimte voor groen op Strijp-S, het volbouwen tot het straks een inspiratieloze ‘Meerhoven’-wijk is, is helaas een slecht idee. Probeer het karakteristiek te houden met ademruimte.
Djerk
34 jaar
Toevoegen
Algemene voorzieningen (grotere supermarkt, meer fietsstalplekken, meer groen en meer grasvelden) op Strijp-S. Het wordt de komende jaren een overbevolkte postzegel, de hoeveelheid voorzieningen groeit niet mee.
Anoniem
Verbeteren
Het opknappen en misschien uitbreiden van de heuvelgalerie
Tom
32 jaar
Verbeteren
Meer appartementencomplexen in de wijken. Verdichten en daardoor meer bedrijvigheid, horeca, winkeltjes in de wijken.
Anoniem
25 jaar
Verbeteren
Opruimen van fietsen die te lang rondzwerven, hierdoor meer plekken beschikbaar !
Annie
74 jaar
Toevoegen
Knarrenhofjes. Graag in Woensel om zo langer zelfstandig te blijven wonen is mijn grootste wens. Op deze manier komen er grote eengezinswoningen vrij.
Anoniem
Toevoegen
Meer ruimte voor lopen en fietsen
Anoniem
20 jaar
Toevoegen
Een charmante jazzbar. Met (live) jazzmuziek. We hebben veel kroegen maar weinig echt charmante, intieme barretjes. Eentje met goede jazz, lekkere wijnen en cocktails.
Anoniem
28 jaar
Verbeteren
Skate voorziening, goed park dat groot genoeg is met voldoende capaciteit.
Menno
27 jaar
Verbeteren
Wanneer mensen hier te gast zijn met het openbaar vervoer, is hun eerste indruk van onze mooie stad het oude vervallen VVV kantoor op een bedje van de meest goedkope tegels beschikbaar op aarde. Dit hele kleine stukje Eindhoven mooi maken heeft, mijns inziens, een onredelijk hoge impact op het beeld dat mensen van buitenaf zullen hebben van Eindhoven. De rest van het station heeft een vergelijkbaar probleem wat betreft lelijke verouderde bestrating en inrichting van de openbare ruimte, maar het stukje net buiten het station aan de zuidkant zou wat mij betreft de eerste prioriteit hebben. Aub Eindhoven fix dit kleine stukje, het visitekaartje voor veel bezoekers!
Anoniem
74 jaar
Toevoegen
Groen, groen, groen en schone lucht! Het kappen van bomen zoveel mogelijk beperken. Meer divers groen en bodemverbetering waar het kan.
Verder grootschalige rattenbestrijding en de nesten van de invasieve Aziatische hoornaar verwijderen.
Anoniem
74 jaar
Verbeteren
Waar zijn de boeiende activiteiten voor senioren? En dan heb ik het niet over bingo en kienen in het wijkcentrum, maar ik denk aan activiteiten waar je wat aan hebt. Bijvoorbeeld cursussen of workshops over een breed begrip van godsdienst, politiek, techniek, natuur, tuinieren, zelf klussen, testament regelen, veiligheid in en om huis, weerbaarheid bij gebruik sociale media, gezonde voeding, budgetteren etcetera.
Ook lijken mij relaxte uitgaansgelegenheden voor senioren een goed idee. Geen knetterharde DJ’s, maar een mooi bruin cafe met een krantje, een hapje, gezelligheid, en regelmatig goede live muziek.
Beja
74 jaar
Behouden
Vrijwel alles wordt gesloopt in Eindhoven. Hele karakteristieke wijken (bijv Gildebuurt) of karakeristieke gebouwen (bijv Paleisje bij station Strijp) zijn vernietigd. Onbegrijpelijk om de herkenbaarheid van Eindhoven voortdurend geweld aan te doen. Straks weet je niet meer in welke stad je loopt
Anoniem
39 jaar
Verbeteren
Verbeter de buitenruimtes, zoals parken en (parkeer)pleinen naar interessante en speelse ontmoetingsruimtes voor jong en oud.
Anoniem
21 jaar
Toevoegen
Meer (groene parken) met kwaliteit:
– Stadspark de Dommel, creëer een park met goede horeca op de rand ervan, dat als groene ader door de hele stad heen loopt. Waar je ongehinderd kan lopen van zuid tot noord eindhoven, ook langs het centrum (juist langs het centrum)
– water terug laten keren in (binnen) stad, denk aan keizergracht/emmasingel met water zoals de naam al historisch suggereert
– hele stationsgebied op de schop (worden al plannen voor gemaakt gelukkig)
– bestrating en inrichting van het hele centrum veranderen, ziet er nu uit als een oud zooitje, ook 18 sept plein moet nieuwe bestrating en meer groen krijgen. Geen fontijn die je niet ziet voor 90 procent van de tijd
Anoniem
44 jaar
Verbeteren
Beste bewoners,
Tot aan 2010/2011 kon men parkeren in de parkeervakken voor het huis. Gemeente heeft op de Ruurlostraat parkeerplekken weggehaald 2010 in de straat. Daarvoor in de plaats kwam hele brede stoep waar je niet op mag parkeren.
– In het bestemmingsplan destijds is toezegt dat er parkeerhavens achterkant Ruurlostraat echter gemeente heeft zich hier niet aan gehouden!!
– Er kwamen sociale huurwoningen erbij – nog meer parkeer problemen- en parkeerhofjes met hekwerk waar je als niet bewoner NIET KUNT parkeren.
– Bewoner huurwoningen zelf parkeren hun auto daar ook niet i.v.m. kinderen die tijdens het spelen daar schade maken dus allemaal hofjes met lege vakken
Bewoners van de Ruurlostraat zijn genoodzaakt op hun auto op de stoep te zetten doordat gemeente zich niet hield aan de afspraken. Alleen nu krijgen we steeds parkeerboetes. Mijn inziens onterecht. Oplossing en eerlijke behandeling van gemeente gevraagd.
Kim
51 jaar
Behouden
De groene long – Genneper parken- moet zeker blijven als natuur, sport en recreatie gebied.
PSV in het centrum van de stad. Deze club verbind veel Eindhovenaren en de omgeving.
Anoniem
66 jaar
Behouden
monumentale gebouwen niet slopen maar appartementen van maken voor minima en niet alleen onbetaalbare woningen bouwen
en de binnenstad is er ook niet mooier op geworden saaie boel
Ester
50 jaar
Verbeteren
Leefbaarheid van met name wijk ’t Ven; aanpakken van de zware industrie op de Hurk.
Ester
50 jaar
Verbeteren
Minder hondenpoep in de groenstroken / parken.
Ester
50 jaar
Toevoegen
Toiletten en een horecagelegenheid bij het Urban Sportpark aan de Halvemaanstraat / Elburglaan.
Ester
50 jaar
Toevoegen
Meer betaalbare woonruimte voor één- en tweepersoonshuishoudens
Ester
50 jaar
Verbeteren
Zwerfafval verminderen
Ester
50 jaar
Verbeteren
Stimuleren de dichtgetegelde voortuinen te vergroenen.
Ester
50 jaar
Behouden
Dutch Design Week
Anoniem
19 jaar
Verbeteren
Minder zwervers/dakloze
Martin
84 jaar
Behouden
Verbeter Kleinschalige negotie.
Geef ondernemers meer ruimte om van hun hobby te genieten en er een boterham mee te verdienen. Leg ze niet te veel regels op en interpreteer die zo veel mogelijk in hun voordeel. Ambtenaren zijn er voor de bevolking en niet andersom.
Verbeter openbaar vervoer. Maak van de pure ster-constructie een ster-driehoek-systeem zodat je niet altijd via het centrum moet reizen, maar ook, bijvoorbeeld direct van Stratum naar Tongelre. Dat scheel heel veel reistijd en dus frustratie.
Pybe
59 jaar
Behouden
Bewaar en versterk de groene vingers die de stad in steken (zoals de Genneper Parken, Genderpark, Oirschotsedijk).
Eindhoven was een relatief groene stad maar is in hoog tempo aan het verstenen. Ondanks meer groen in de straten verdwijnt er vooral ook groen rond nieuwbouw. We hebben meer woningen nodig, en de hoogte in is onontkoombaar, maar daar horen grotere groene zones zoals parken bij (waar de nieuwe mensen zonder tuin kunnen ontspannen/verkoelen). Ik zie eerder een afname dan een toename van de parken (en een postzegel groen in de straat is mooi maar niet genoeg).
Pybe
59 jaar
Verbeteren
Eindhoven is een saaie provinciestad. Willen we die aantrekkelijker maken zullen de voorzieningen voor bewoners moeten verbeteren: meer cultuur (in brede zin), meer sportvoorzieningen, meer vrijetijdsbesteding (parken en pleinen waar mensen kunnen ontspannen / ontmoeten).
C.
36 jaar
Toevoegen
-meer sociale initiatieven die het makkelijker maken om vrienden te maken. zoals in Meerhoven, gestel, Strijp.
-op meer plekken een Bibiothoop. bijvoorbeeld Strijp, Meerhoven, Gestel.
-Minder plekken betaald parkeren. laat de plekken gratis parkeren waar het al gratis was.
-meer plekken een kledingruil zoiets vergelijkbaar als in de Bloemfontijnstraat Eindhoven dat bijvoorbeeld in Meerhoven, gestel of Strijp.
-leuke evenementen.
-Op de bushaltes en station een fiets zodat je naar eindbestemming kan fietsen, zodat we de auto er niet neer hoeven zetten.
Izzy
21 jaar
Toevoegen
Alles binnen de rondweg moet voetgangersgebied zijn, met trams en een metro
Sammie
38 jaar
Verbeteren
Dat we er zijn voor onze jongeren, zorgen voor hun eigen woonruimte, zodat ze zich verder kunnen ontwikkelen/ groeien in het leven. Hen het gevoel geven dat ze meetellen, belangrijk zijn, de Eindhovenaren van de toekomst 🔮
Anoniem
43 jaar
Verbeteren
Het aantal daklozen, bedelaars en verslaafden rondom het station aanpakken. Je voelt je niet veilig als je bij het station loopt.
Bovendien mag deze groep mensen in het hele gebied binnen de ring worden aangepakt. Het worden er steeds meer die op straat slapen en drank en drugs gebruiken en schreeuwend overdag op straat lopen. Het is intimiderend en beangstigend Vooral veel uit oost Europa
Anoniem
25 jaar
Verbeteren
Geen auto’s meer in het centrum
Alleen maar fietsen
En kruisstraat/woenselse markt auto vrij maken alleen maar fietsers en wandelaars.
Anoniem
45 jaar
Toevoegen
Eindhoven mag groter dromen, internationaler denken en sneller handelen.
Eindhoven denkt vaak slim en bescheiden. Eindhoven mag dromen op wereldschaal en visie tonen buiten de comfortzone van “technisch haalbaar”.
Eindhoven is top in technologie (ASML, TU/e), maar het internationale imago loopt daar nog bij achter. Het mag actiever bouwen aan branding als dé Europese tech- en designhoofdstad.
Eindhoven is goed in triple helix (overheid–onderwijs–ondernemers), maar procedures kunnen stroperig zijn. Eindhoven heeft meer lef, snellere besluitvorming, minder bureaucratie nodig.
Eindhoven heeft design in de vingers (Dutch Design Week!). Laat de stad meer verrassen en inspireren met toekomstgerichte architectuur en beleving.
Eindhoven krijgt vaker te maken met hitte, droogte en wateroverlast. Maak van klimaatadaptatie een innovatie-speeltuin (denk aan koele straten, slimme wateropvang, groene daken).
Xanthe
44 jaar
Verbeteren
Veel meer voor jongeren!
Anoniem
31 jaar
Toevoegen
Een botanische tuin zou geweldig zijn. Een plek van rust, mooie planten, meer waardering voor de natuur, biodiversiteit voor de insecten, een soort groenrijke oase.
Lonneke
34 jaar
Verbeteren
Hygiëne in de lift en traphallen op het stadhuisplein.
Lonneke
34 jaar
Behouden
De gezelligheid en fijne sfeer op de kleine berg!
Lonneke
34 jaar
Toevoegen
Aparte bakken voor statiegeld flesjes en blikjes. (Of houders aan de gewone vuilbakken). Zo zullen verzamelaars minder hoeven graaien tussen het afval.
Anoniem
33 jaar
Toevoegen
Naast dat er hard in Eindhoven gewerkt/gemaakt wordt, mag er ook meer geléééfd worden. Leven met meer schwung. Meer clubs (waar 20 tot 40+ zich thuis voelen), gaybars, experimenteercentra als Sexyland in Amsterdam waar allerlei performances, kunsttentoonstellingen en feesten werden georganiseerd. Of een (internationaal) debatcentrum met een uitdagend en wisselend programma. Laat het bruisen! En nee, niet met bier op Stratumseind. Maar ergens met meer diepgang: kunst, poezië, eigenheid, creativiteit en lef in een ecclectische mix.
Anoniem
63 jaar
Behouden
Dat de auto wel gewoon nog door de stad/ centrum kan rijden! Zoals nu nog kan via o.a. de Emmasingel / Hoogstraat, wal, Geldropse weg, Vestdijk, stationsplein, Fuutlaan, Mathildelaan, etc. Dat houdt het ook levendig! En behapbaar voor als je niet altijd alles meer kan en wil belopen. Ik fiets ook veel. Maar wil ook gewoon met de auto kunnen genieten van de de stad. Kan dan ook echt trots zijn als ik er doorheen rij. Iets wat ik niet allemaal kan belopen. Is ook handig met spullen en aankopen Vind het zo bekrompen gedacht dat dit zo autoluw mogelijk moet zijn.. daarmee weer je juist
mensen die we ook hard nodig hebben. En dalen de de inkomsten van de winkeliers, minder bezoekers,
leegstand minder aantrekkelijk en sfeervol.
Hou het levendig!
Ferko
37 jaar
Verbeteren
De zero emissie zones afschaffen! Landelijk politiek gaf aan om het uit te stellen en Eindhoven zet het toch door.
Deze maatregel treft vooral de ZZP’ers en ook menig inwoner die geen lease auto van de zaak hebben.
We hebben niet de mogelijkheid om op eigen grond te laden. Kosten nemen vergeleken diesel puur per km al met 50 % toe. Heb ik het nog niet eens over de aanschafprijs van een elektrische auto met een te beperkte rijbereik en trekgewicht.
In Frankrijk willen ze de milieuzones misschien zelfs afschaffen omdat er een bepaalde groep on evenredig hard geraakt worden.
Nicole
55 jaar
Verbeteren
Meer en beter toegankelijke zwembaden met ruime openingstijden.
Nicole
55 jaar
Behouden
Maak het voor kleine ondernemers makkelijker (en goedkoper) om zich in de binnenstad te vestigen. Dan is het niet alleen maar de eenheidsworst aan grote winekelketens die het nu is.
Nicole
55 jaar
Toevoegen
Koester het groen in de stad en voeg waar mogelijk nog veel meer toe om de stad leefbaar te houden voor dieren en mensen
Patricia
52 jaar
Behouden
De groen strook van Welschap! Er wordt teveel gekapt en verkeerd gesnoeid in de parken, Philips van Lenneppark kun je helemaal tot de snelweg doorheen kijken, de beschutting van de bomen naar snelweg is bijna helemaal weg. Ook in het Philips de Jonghpark zijn teveel bomen weg gehaald. Gevolg geluidsoverlast en een niet toonbaar park😢
Anoniem
47 jaar
Verbeteren
Meer ruimte voor kleur, spontaniteit en (bio)diversiteit, met fijne leuke gezellige alledaagse buurten die vrij zijn gewaard van paternalistisch welstandstoezicht. Zet in de commissie ruimtelijke kwaliteit vooral kunstenaars, ecologen en vrijdenkers die hier een impuls aan kunnen geven en stop met het voorschrijven van architecten-aanharkeritus.
Anoniem
47 jaar
Verbeteren
Meer ruimte voor kleur, spontaniteit en (bio)diversiteit met fijne gezellige kleurrijke buurten die gevrijwaard zijn van paternalistisch welstandstoezicht. Zet in de commissie ruimtelijke kwaliteit voortaan kunstenaars, ecologen en vrijdenkers die echte kwaliteit stimuleren ipv architectuur-aanharkeritus voorschrijven.
Anoniem
47 jaar
Toevoegen
Eigenlijk zou elke woonstraat een woonerf moeten worden waarin kinderen vrij kunnen spelen en grote mensen fijn kunnen keuvelen. Begin gewoon ergens. Plant bij wijze van experiment eens hier en daar een boom niet op de stoep of in het parkeervak maar gewoon midden op straat, zodat natuurlijke chicanes ontstaan.
Hein
82 jaar
Toevoegen
Laat het “dorpse karakter” vanouds Stratum, Tongelre, Gestel, Woensel, en Eindhoven zelf blijven.
De moderne digitale stad moet een goede mix. zien te behouden met het persoonlijke, directe…niet alleen via internet enz. De menselijke maat, burenhulp, wijkgedachte….SAMEN komen we een heel Eind(hoven).
De stad meer autoluw, meer het accent op openbaar vervoer, fiets-wandelpaden. Oud en jong moet er zijn weg kunnen vinden.
Ook eigen verantwoordelijkheid. Zelf de hand uit de mouwen. Niet alleen de overheid/de gemeente die alles voor ons oplost.
Groen, groen, groen. Samen samen samen. Belonen belonen waar het goed gaat. Onze prachtige stad waar zoveel goed gaat.
Iedereen moet kunnen meedoen op gebieden als sport, cultuur. Meer gratis aan sport, muziek, lezen…Investeer daarin vanuit het “grote geld”.
Anoniem
24 jaar
Verbeteren
– Meer sociale initiatieven die het makkelijker maken om vrienden te maken, vooral voor expats en internationale studenten.
– Meer plekken zoals Bibliotoop, waar mensen makkelijk kunnen samenkomen en elkaar leren kennen.
– Toegankelijkheid voor gehandicapten verbeteren, bijvoorbeeld door meer openbare toiletten, bredere stoepen en betere infrastructuur.
– Meer mogelijkheden voor bewoners in het centrum om samen dingen te organiseren, ondanks dat velen tijdelijk huren en minder binding hebben met de buurt.
– Beter openbaar vervoer in de nacht, zodat mensen veilig thuis kunnen komen na een avondje uit.
Anoniem
24 jaar
Toevoegen
– Meer openbare toiletten, vooral voor vrouwen en mensen met een beperking.
– Betere fietsparkeerplekken, bijvoorbeeld overdekte fietsenstallingen die langer open blijven.
– Meer sociale verbinding tussen buitenlanders en Nederlanders, zodat de expatgemeenschap niet zo gescheiden blijft van de rest van de stad.
– Meer openbare ontmoetingsplekken waar mensen spontaan met elkaar in gesprek kunnen raken.
– Meer betaalbare woonruimte, zodat mensen niet steeds moeten verhuizen en buurten stabieler blijven.
Anoniem
24 jaar
Behouden
Alle leuke evenementen zoals GLOW, marathon, weekendmarkten, hotspots zoals Bibliotoop en het oude Kaadhuis.
De levendige sfeer in de stad, waar altijd iets te doen is.
Anoniem
55 jaar
Toevoegen
OV moet compleet opnieuw ontworpen en ontwikkeld worden. Busvervoer is bedroeven, auto is druk en niet duurzaam en de fiets is fijn bij mooi weer, maar lastig als het regent of als de afstand verder is. Dus toch metro of tram of kunnen we een innovatiever systeem ontwikkelen?
Anoniem
55 jaar
Behouden
Dorpse karakter van de wijken en het behoud van industrieel erfgoed: dat creeert een heel fijne sfeer. En behoud ook, de betrokkenheid van mensen, ook in verenigingen. Stimuleer ook nieuwkomers (expats) om daar actief aan deel te nemen.
Anoniem
55 jaar
Verbeteren
Verbeter de wijken die dat nodig hebben, bied support voor mensen die (nog) niet zelfredzaam zijn en omarm vluchtelingen en nieuwkomers (laat ze zo snel mogelijk ook werken). Investeer actief in groen en zorg dat iedereen kan meedoen in de energietransitie. En maak het winkelaanbod diverser (grote winkelketens voegen weinig toe). Stimuleer daarom ook ander ondernemerschap dan alleen deeptech en hightech.
Anoniem
Toevoegen
Maak een iconisch gebouw in het hartje van Eindhoven.
Denk aan Marina bay Sands in Singapore, Petronas in Kuala Lumpur of spaceneedle van Shanghai. Maak onder het gebouw een grote shoppingmall wat gekoppeld kan worden aan ondergrondse bushalte en treinstation. Laat het gebouw in de avond verlichten. Maak van het gebouw een groot kantoor ruimte waar alle grote organisaties aan de slag kunnen. Ik heb AI foto’s gemaakt die ik graag doorstuur.
Verder: Zorg dat je in de stad een grote groene park hebt met speeltuin voor kinderen. Zeker als jullie voor 15.000 mensen appartementen bouwen in de stad. Als inspiratie denk aan Valencia (Turia garden) of NYC Central park. Maak van een Eindhoven een wereldstad net zoals Amsterdam. Eindhoven heeft die potentie.
Ivo
57 jaar
Toevoegen
Meer culturele openbare festivals. Laat fiesta del sol terug komen. Veel festivals zijn in verleden geschrapt om financiële reden.
Tom
32 jaar
Behouden
Een stuk natuur op Strijp-S. Zoals het grasveld naast het Ketelhuisplein. Een centrale plek om met stadsgenoten samen te komen en van de zon in het groen te genieten dat steeds minder wordt door alle (hoog)bouwplannen.
Peter
55 jaar
Verbeteren
De nieuwbouw mag wel wat spectaculairder, geen 13 in een dozijn gebouwen die je in elke stad ziet. Het openbaar vervoer moet veel beter, nu doe je er een uur en 3 kwartier over om van Gestel naar Strijp te gaan. En het dan gek vinden dat de mensen hun auto niet laten staan. De eerst bushalte voor mij is 10 minuten lopen, dan ben ik met de auto al op de plaats van bestemming.
Peter
55 jaar
Toevoegen
Meer echte hoogbouw vanaf 150 meter zodat er meer ruimte over blijft voor meer groen. Laat in de openbare ruimte zien dat Eindhoven een innovatieve stad is.
Nicole
45 jaar
Verbeteren
Meer ruimte voor fietsers, wandelaars en natuur en minder ruimte voor auto’s binnen de ring.
Anoniem
45 jaar
Toevoegen
Een gezellige binnenstad, met meer groen en unieke winkeltjes ipv alleen maar grote winkelketens. Vrijwel alle winkels in de stad hebben een online shop, waarom zou je nog naar de stad gaan?
Anoniem
45 jaar
Behouden
De mooie combinatie van het dorpse karakter van de woonwijken (bv Vonderkwartier) en het voorzieningen- en activiteitenniveau van de grote stad.
Thea
68 jaar
Verbeteren
Verbeteren:
Straatvuil en hondenpoep!!!!
Burgers opvoeden in verantwoordelijkheid voor de stad en leefomgeving!
Verkeersonveilige situaties, met name voor fietsers.
Voetgangers en fietsers moeten de belangrijkste verkeersdeelnemers zijn in centrum en woonwijken.
Woningen (eventueel tijdelijk) creëren in bestaande (leegstaande) panden.
Jan Martens
74 jaar
Behouden
Blijven:
Groene stad.
Parken, bomen, bloeiende bermen, vergroening stimuleren.
Verbeteren:
Burgers opvoeden tot verantwoordelijkheid voor stad en leefomgeving (hondenpoep, straatvuil)
Onveilige verkeerssituaties m.n voor fietsers.
Vernieuwen:
Loop en fietsbrug over het kanaal van
Gabriël Metsulaan naar de Tenierslaan!!!!!!!
Jan
70 jaar
Toevoegen
Om het openbaar vervoer nog verder te verbeteren inderdaad onder de grond gaan met een metro helaas wel kostbaar maar je hoeft geen extra ruimte meer te creëren voor hsl en busbanen waarbij je de binnen ring en poot van metz als hoofdringen kunt gebruiken en diverse uitvalswegen als “wiel spaken” en zo ook de diverse dorpen/steden om eindhoven heen erbij te betrekken kan je de stad groter maken.
Robbert
Verbeteren
– Meer zichtbaarheid van design en high-tech in de stad, bijvoorbeeld in de openbare ruimte, retail, architectuur.
– De lokale economie breder maken zonder in te leveren op de sterke posities van design en tech. Bijvoorbeeld meer kantoorfuncties.
– Betere retail met meer kleinere ondernemers met een uniek concept
– Meer wijken, gebieden interessant maken om te bezoeken. Bv De Bergen, Strijp-S+R, Woensel-West, NRE zijn een bezoek waard, maar kansen zijn er genoeg (bv kanaalgebied en winkelcentrum Woensel waar al aan gewerkt wordt)
– Meer verdichting in het centrum, maar ook in de wijken. Dit brengt meer levendigheid en biedt kansen voor unieke concepten en stadsinvulling
– Meer levendigheid in de wijken, met leuke horecaplekken, lokale winkels, voorzieningen en pocketparken die reuring geven die zo ook Eindhovenaren aantrekken van buiten de wijk.
– Meer groen ’tussendoor’. Verstening tegengaan en groen niet alleen op de grond. Bijna elke straat heeft volop kansen
Anoniem
44 jaar
Verbeteren
Een stad die uitnodigt, sterker nog: stimuleert, om actief te bewegen, te ontmoeten, te verblijven in de openbare ruimte. Het versterken van de kracht van de groene longen van de stad en het verbinden van deze groene oases met wandel- en fietspaden, zo min mogelijk doorkruist door autoverkeer. In de toekomst hebben we een aanpak nodig die zorgt dat we vitaal blijven, gezond blijven, goed eten, elkaar blijven ontmoeten en in de dagelijkse praktijk ook kunnen ont-moeten (even in het hier en nu zijn). Eindhoven als blue zone, als plek waar mensen lang in goede gezondheid verkeren.
Anoniem
44 jaar
Toevoegen
OV-systeem dat de regio goed en efficiënt dekt. Nu ben je (bijna) sneller met de trein in Amsterdam dan met de bus in bv. Reusel, Someren of Asten. Om mobiliteit te verbeteren moeten we meer aandacht hebben voor een goed OV-systeem in de regio en tegelijk een aanpak die autoverkeer vermindert binnen de stedelijke omgeving en parkeerplaatsen – zowel in de straat als parkeerplaatsen in de stad – kunnen ombuigen naar ruimte voor groen, spelen, ontmoeten.
Anoniem
44 jaar
Verbeteren
De verbinding, de samenwerkingsgerichtheid van de stad en de manier waarop we er zijn voor iedereen, van hoogopgeleid tot praktisch geschoold, van Brabantse of van niet-Brabantse afkomst. Inclusiviteit op allerlei manieren.
Anoniem
40 jaar
Verbeteren
Eindhoven mist stedelijkheid. Binnenstedelijke verdichting draagt bij aan efficiënt en meervoudig ruimtegebruik. Daardoor is er meer draagvlak voor OV-netwerken, maatschappelijke- en culturele voorzieningen.
wda
Toevoegen
Vriendelijke gevoel van samen, Wij zijn Eindhoven en we love Eindhoven. kan alleen als nieuwe mensen de Nederlandse taal en de Eindhovense cultuur leren kennen. (en in mindere mate vice versa.) zet hier op in en geef een nieuwe Eindhovenaar een speldje dat hij/zij met trots kan dragen en dat de autochtone Eindhovenaar weet dat je Nederlands met elkaar kunt praten.
wellicht een ander speldje voor de vice versa variant, maar dan moet je basiskennis hebben van geschiedenis en cultuur van tenminste drie internationale Eindhovens groepen (bijv. Pools, chinees en Indiaas)
Frank Verkerk
58 jaar
Verbeteren
Iam proud to be a citizen of Eindhoven, proud off the diversity off people living in this great city.
But will we be sure that all citizens participate in the future off this city, and be, or become, a proud member of our community. How can we be sure that we dont forget minorities in our city, that dont have this proud feeling. The feeling they dont belong to our “Eindhoven community”.
Thats my question: How to be sure that every citizen can become a proud. Citizen off the city off Eindhoven.
evert
63 jaar
Toevoegen
Ik wil graag een ‘leefbare’ stad met veel groen en de auto’s weg uit de binnenstad. Verder wil ik ook graag een mooie / coole stad waar qua architectuur iets te zien is. Ook graag meer plekken waar ‘kleine horeca’ is toegestaan zonder al te veel bureacratische toestanden. Graag ruimte voor rijdende koffiebarretjes etc. Wat ik ook heeeeel graag wil is oprechte inzet en mede ontwikkeling Eindhoven door haar bewoners die van Eindhoven haar THUIS maken. En PS graag onmiddellijk stoppen met het trekken van vergelijkingen met andere steden!
PS> De ‘verklein-benaming’ EINDJE mag wat mij betreft weg.
Anoniem
26 jaar
Verbeteren
De leefbaarheid. Eindhoven is helaas een auto stad en moet weer een plek wonen waar verblijven en wonen op één staat zonder het geluid, het gevaar en het ruimtegebruik van de auto.
Hannah
27 jaar
Toevoegen
Een wandelboulevard van Strijp-S naar het centrum, meer winkelaanbod/leuke koffietentjes in Strijp-S, meer ontmoetingsruimtes voor jong & oud. Oudere (grauwere) gebouwen opfleuren met werk van bijvoorbeeld Judith de Leeuw of andere graffiti artiesten. Meer water door de hele stad is welkom, al helemaal het aanleggen van een strandje ergens (zoals bijvoorbeeld in Nijmegen bij de Waal).
Suzan
55 jaar
Verbeteren
Eindhoven mag nog veeeeel klimaatvriendelijker. Meer tegels wippen, groene gevels en daken, minder (of geen) luchtvaart minder auto’s, meer fietsen en lopen, beter OV, minder vervuilende industrie
Marcel
59 jaar
Behouden
Gemakkelijk toegankelijk/bereikbaarheid voor auto en parkeren buiten de ring. De auto wordt steeds meer verbannen een slechte ontwikkeling. Openbaar vervoer is in veel gevallen geen goed alternatief voor de auto. aankopen/boodschappen doen niet naast je deur doe je in meeste gevallen met de auto.
Anoniem
46 jaar
Toevoegen
Er wordt al aan meer groen gewerkt, er zijn meer strookjes bijgekomen in het centrum. Maar gezien de klimaatveranderingen en de vele woontorens die gebouwd worden, zal nog méér groen, in de vorm van nog méér bomen en perken, een parkje hier en daar, met bankjes voor het contact, groene wanden langs huizengevels en op abri’s (zie die bij het 18 Septemberplein, halte Piazza, al kan die verbeterd worden), het karakter van de stenen hoogbouwstad ten goede komen.
Diderik Dellebeke
44 jaar
Behouden
Ik zou graag zien dat Eindhoven veel groen behoud. De bestaande parken en groengebieden behouden en rekening houden met de 3 – 30 – 300 regel voor groen.
Anoniem
72 jaar
Behouden
Dutch Design Week
Anoniem
72 jaar
Verbeteren
– De kracht en de macht van de samenleving
– Salaris van de mensen in Brainport 15% hoger dan in de rest van NL (geen armoede meer)
– Connecting cultures, betere positie van migranten (geen uitsluiting meer)
Anoniem
72 jaar
Toevoegen
Het bedrijfsleven hier gaat niet voor waarde voor de aandeelhouders maar voor bijdragen aan de samenleving.
Anoniem
67 jaar
Verbeteren
Sociale zekerheid en verkleinen van de kloof tussen hoge en lage inkomens.
Fietsinfrastructuur: bredere fietspaden, meer parkeerruimte voor fietsen.
Beter openbaar vervoer: makkelijker vervoer tussen stadsdelen zonder steeds naar het Centraal Station te moeten reizen.
Groene delen van de stad met elkaar verbinden zodat er brede groene corridors ontstaan tussen de verschillende stadsdelen waar het heerlijk fietsen, wandelen, spelen en sporten is.
Creatieve hubs in de stad die niet te gelikt zijn zoals Het Stroomhuisje, Strijp-s (in het begin) en Sectie-C.
Anoniem
67 jaar
Toevoegen
Basisinkomen voor iedereen.
Buurthuis in elke buurt.
Ontmoetingsruimte voor bewoners in elk appartementengebouw.
Autodeelsysteem in elke buurt.
Openbaar vervoer is zo goed dat niemand nog met de auto het centrum in wil. Centrum is daardoor autovrij.
Vergroening van het centrum.
Paviljoen op Urban Sportpark (Strijp) zodat mensen elkaar nog makkelijker daar kunnen ontmoeten ook als het weer wat minder goed is.
Gratis openbaar vervoer voor iedereen.
Aandacht voor gezonde leefstijl en gezonde leefomgeving: schone lucht, gezond en lekker eten in restaurants, gezonde producten in winkels. Beloningssysteem voor mensen die gezond leven.
Anoniem
67 jaar
Behouden
Het “dorpsgevoel” in de verschillende stadsdelen. Elk stadsdeel heeft eigen karakter en sfeer. Geeft volgens mij ook sterke sociale cohesie.
Sociaal bestuur van de stad.
Diversiteit aan bedrijven en bedrijventerreinen en -terreintjes.
Sportmogelijkheden
Culturele plekken: Natlab, PandP, Parktheater etc. en ook de verschillende wat “rauwere” plekken zoals Sectie-C.
Groene longen van de stad: Genneper Parken, Eindhoven Noord-west, TU-terrein, Dommeldal
Gaby
Behouden
De geschiedenis en DNA van Eindhoven met trots blijven uitdragen.
Olha
47 jaar
Behouden
De gezellige sfeer in de stad!
Anoniem
Behouden
Behoud het groen: verbind het groen met elkaar. Groen Eindhoven, van de Dommel tot aan Gender.
Anoniem
Behouden
De Brabantse gemoedelijkheid in de Stadsdelen kan de stad vriendelijk houden.
Anoniem
Toevoegen
Ambtenaren en beleidsmedewerkers moeten veel meer naar buiten om met inwoners te praten.
Anoniem
Verbeteren
De verbinding tussen bevolkingsgroepen moet worden versterkt; van expats tot “Woenselnaren”.
Anoniem
Verbeteren
Inloop sociëteiten, zoals de Catherinakerk, moeten worden versterkt. Vooral meer toiletten op de locaties.
Anoniem
Behouden
Behoud de aandacht voor het verleden van de stad, die de stad gemaakt heeft tot wat het nu is: Philips, nieuwe inwoners, het zorgen voor elkaar, et cetera.
Anoniem
Verbeteren
De natuurgebieden in de stad moeten beter. De vogels moeten weer de gelegenheid krijgen om terug te kunnen keren.
Anoniem
Behouden
Eindhoven is geen sloop-en-slaapstad. Wordt niet afhankelijk van ASML!
Anoniem
Verbeteren
We willen geen saaie stad: meer afwisseling in het werk- en winkelaanbod.